Welke soort telefonie heb ik nodig in mijn praktijk?
Wat is VoIP?
Om te weten wat VoIP betekent, is het belangrijk te weten waarvoor VoIP staat. VoIP is een afkorting van Voice-over-Internet-Protocol en dit protocol maakt het mogelijk om te bellen via het internet. Het bestaande netwerk van de praktijk wordt dus gebruikt om te bellen.
Hoe werkt het?
VoIP, of Voice over IP, is een techniek waarbij spraak wordt gedigitaliseerd en in kleine pakketjes wordt verzonden via het computernetwerk. Wanneer het eenmaal aangekomen is bij de ontvanger wordt deze data omgezet in geluid.
Wat zijn de voordelen van VoIP?
- De kosten zijn in vergelijking met traditionele koopverbindingen een stuk lager: tot 30%!
- Dankzij Voice-over-Internet-Protocol is je bedrijf volledig locatie-onafhankelijk.
- Je behoudt hetzelfde telefoonnummer, waar je je ook bevindt.
- VoIP netwerk is uit te breiden: de telefonie groeit met je praktijk mee. Nieuwe collega’s kunnen gemakkelijk worden toegevoegd.
- Er wordt een uptime (beschikbaarheid) van 99% gegarandeerd. Bovendien is de remote (van op afstand) ondersteuning heel eenvoudig.
- In het online beheersysteem stel je zelf je bereikbaarheid in. VoIP biedt een grote mate van flexibiliteit aan waardoor de praktijk optimaal bereikbaar is. Er zijn bovendien allerlei handige functies om bijvoorbeeld de openingstijden te configureren of een keuzemenu aan te maken.
- Het is uiteraard ook mogelijk om VoIP op de smartphone te installeren.
Hoe verloopt de installatie?
Een installatie van VoIP-telefonie is heel eenvoudig:
- Eerst worden de VoIP-telefoons geïnstalleerd.
- Vervolgens wordt het belplan overlopen. Binnenkomende oproepen kunnen gefilterd worden, in de wacht gezet worden enz.
- Eens deze twee stappen afgerond zijn wordt alles uitvoerig getest zodat het systeem meteen operationeel is.
- Daarna kunnen wacht bandjes opgemaakt worden.
- Je kan aan de slag!
Conclusie
VoIP is een voordelige beslissing voor je praktijkvoering. Je behoudt hetzelfde telefoonnummer, waar je je ook bevindt; De kosten zijn in vergelijking met klassieke telefonie 30% lager en het is heel gemakkelijk om over te schakelen naar een VoIP-systeem.
Heb je hier assistentie bij nodig? Onze specialisten komen graag bij jou langs, om een analyse te maken over de mogelijkheden binnen je praktijk.
Klik hier om contact op te nemen.