De 4 meest voorkomende vormen van cybercrime en hoe je je er best tegen wapent

De 4 meest voorkomende vormen van cybercriminaliteit

1. Aankoopfraude

Via zoekertjes, sociale media, e-mail .... Je betaalt, maar ontvangt niets. Of je verkoopt iets, maar wordt nooit vergoed.

2. Linke linken

Fraudeurs proberen via valse weblinks, sms of valse socialmediaprofielen geld af te troggelen, jouw account over te nemen of een virus te installeren. Vaak opereren ze in naam van betrouwbare instanties zoals de overheid, je bank, de post, de politie...

3. Emofraude

Via zoekertjessites, social media, e-mails, datingapps... Oplichters proberen je vertrouwen te winnen door gewiekst in te spelen op jouw emoties. Ze vragen om geld om naar België te kunnne reizen, jou te ontmoeten, ziekenhuiskosten van hun dochtertje te betalen, ...

4. Online sabotage

Oplichters willen inbreken in jouw computer, installeren een virus, vergrendelen je bestanden of hacken jouw account. Of je wordt opgebeld door een zogezegde medewerker van een computerfirma die jou laat geloven dat je een veiligheidsprobleem hebt en toegang vraagt tot jouw computer. Pas als je betaalt, krijg je terug controle over jouw pc. 

4 t's om je niet in de luren te laten leggen

1. Te mooi

Het winnende lot uit de loterij, de charmes van knappe mannen en vrouwen, de buitenkans van je leven, een belachelijk lage prijs, ... Als het te mooi is om waar te zijn, dan is dat ook zo!

2. Twijfel

Bijna niemand kan online fraude vermijden. Maar je kan wel de arlarmsignalen leren herkennen. Tip: doe de phishing- of beveiligingstest op safeonweb.be

3. Training

Leer jezelf goede gewoontes aan. Blijf op de hoogte van de laatste fraudetrucs. Informeer je, neem je tijd en zorg voor de juiste beveiliging. Daar kan CareCoach jou zeker bij helpen!

4. Te doen

Kreeg je toch met online fraude te maken? Volg dan de volgende stappen:

Aangeifte bij de politie is niet nodig. Meld het valse bericht wel aan verdacht@safeonweb.be. Zij verzamelen alle klachten en proberen malafide sites te blokkeren. 

Als je je betalingsgegevens hebt doorgegeven, verwittig dan onmiddellijk Cardstop op tel. 070 344 344. Contacteer je bank, zodat de laatste betalingen geblokkeerd kunnen worden. Doe dit snel, binnen de 24 uur. Doe aangifte bij de politie van jouw zone. Breng alle nuttige bewijzen mee: zoekertjes, berichten, e-mails, screenshots, toestel, ...

Neem in beide gevallen ook zeker contact op met je ICT-leverancier. Zij kunnen een screening doen van je netwerk om te zien waar ze verdere kunnen optimaliseren zodat jouw data ten alle tijden veilig zijn.

Meer info over veilig internetgebruik vindt u op www.safeonweb.be of www.beschermjezelfonline.be 

Waakzaam zijn is de boodschap! 

Veilig internetten en gezond omgaan met je persoonlijke gegevens is van levensbelang!
Hulp nodig? Wij adviseren je graag! Contacteer ons voor meer info op 050/77 11 00 of via
support@carecoach.be.

Meer info? Deze blog zal je ongetwijfeld ook interesseren: Spoof-, smish- en phish-watte?

Terug naar overzicht

Renteloze lening voor huisartsen dankzij nieuwe 'impulseo' wet

Lees meer

De 4 meest voorkomende vormen van cybercrime en hoe je je er best tegen wapent

Lees meer

Inschrijven

Naam *
E-mailadres *

Deze website gebruikt cookies

Meer info Ok
x